Johan Åhlund - Webkings Content Hacker

I vår serie artiklar om WebkingTeamet är det nu dags att berätta lite om Johan Åhlund. Till skillnad från de andra i WebkingTeamet är mr Åhlund inte programmerare. Han är Content Hacker och jobbar istället med strategisk och datadriven marknadsföring och kommunikation. Nu är det dags att ställa några jobbrelaterade frågor till honom!

Hallå där Johan Åhlund - Berätta lite om dig själv

Hallå! Jo, jag är en kille född 73 som  så länge jag kan minnas älskat att skriva. När det i sjätte klass blev dags att göra en tvåveckors praktik (Pryo) kastade jag mig som en kobra på telefonen till Motala Vadstena Tidning. Väl där blev jag så väl omhändertagen av journalisterna Stefan Sahlén och Benny Ekberg att jag redan första veckan insåg vad jag skulle jobba med. Det var grymt kul att få göra egna reportage, hänga med journalisterna ut på jobb och spela Yatzi på redaktionens ABC 80.

 

Tretton år senare blev det plugg för att nå drömjobbet

Det tog ett tag. Men lite drygt 13 år senare flyttade jag till Falun för att plugga kommunikation på Högskolan Dalarna. Under studierna vikarierade jag som webbredaktör och journalist på DalaDemokraten och frilansade på Falukuriren. Att kombinera text, bild och webb passade mig klockrent. Och redaktionen var en grymt kul arbetsplats. Nyhetschefen frågade snart om ”Åhlund, vill du skriva lite reportage och fota lite och inte bara sköta webben?. Svaret var såklart ja. Utan tvekan. Med Nikonkamera, bautaobjektiv och pennan i näven for jag runt i Dalarna och gjorde reportage, som jag sedan publicerade på webben med EpiServer. Hur kul som helst.

 

Ökat förtroende, resultat och skojiga uppdrag

Webbredaktör är ett riktigt kul jobb. Efter att ha skrivit för ett 20-tal tidningar och magasin samt även drivit eget AB fick jag till slut hemlängtan. Linköpings näringsliv, stadens techbolag och medier lockade. Jag ringde några samtal, fick jobb, och i maj 2010 gick flyttlasset till Linköping, efter nio år i Falun. I Linköping jobbade jag som multijournalist på länets största gratistidning. Jag lärde mig mycket, och tröttnade redan efter ett år.

 

Gratistidningar, kommunikationsbyråer och en utbildning till webbredaktör

Jag sa upp mig, och började som copy på en kommunikationsbyrå. Där trivdes jag väldigt bra, och tog sedan chansen att vidareutbilda mig för att vässa min digitala kompetens. Jag kom in på en Webbredaktörsutbildning på MedieInstitutet i Stockholm. Kanske inte så mycket nytt egentligen, men det var skönt att få ett till examensbevis. Tio dagar senare fick jag ett vikariat på Kriminalvårdens HK. Det blev 3 mån på redaktionen och 12 mån på Intranätets projektgrupp. En skitbra arbetsplats. Där jag fick jobba mer med EpiServer och SharePoint.

 

Journalistik byttes mot strategisk kommunikation och marknadsföring

Det var där jag i kön till kaffeautomaten lärde känna Robert Jansz. Åhlund och Jansz kom snabbt väldigt bra överens. Vi hade dessutom samma syn på vikten av strategisk kommunikation och företagande. Våra kompetenser kompletterade varandra bra och vi bestämde oss för att ta fram en långsiktig marknadsföringsplan för Webking. Vi höll fast vid vår plan och märkte succesivt att vår strategi fungerade.

 

Åhlund och Jansz visade sig vara en bra kombination

Det kom in fler uppdrag i takt med att antalet artiklar och case ökade. Vilket såklart triggade oss ytterligare. Samtidigt som vi ökade tempot. Ju mer material vi publicerar, desto mer syns vi. Ju mer vi syns desto fler kunder hör av sig. Fler nöjda kunder ger fler kunder… #EpicWin

 

Vad gör då en Content Hacker?

Jo, jag arbetar som sagt med datadriven kommunikation och marknadsföring och ser till att Webking syns och sticker ut i sociala medier och IRL. Målet är att få in en massa roliga och utmanande uppdrag. Detta löser jag genom en kombination av fiffiga bus, SEO, vass copy, digital synlighet och kreativ kundvård. Jag tycker även om att ta fram konkreta lösningsförslag till våra kunder och att ge våra offerter en massa kärlek. Dessa sticker ut rejält och har visat sig fungera väldigt bra.

 

Blir det inte tradigt att bara kommunicera om Webking?

Faktiskt inte. Jag jobbar även åt Kreativ Kraft där NyföretagarCentrum Linköping/Norrköping/Mjölby är mitt huvudkonto. Det passar mig perfekt då jag verkligen tycker om, och har saknat att skriva om företagande. Att få jobba med det teamet är både roligt och givande. Jag arbetar även löpande med marknadsföringsinsatser till några få selektivt utvalda kunder. Kunder som vi arbetat länge med och som vi trivs väldigt bra med. Då blir det bra på riktigt.

 

Slutligen mr Åhlund, vad är det bästa med ditt jobb?

Det mesta är faktiskt roligt. Att jobba aktivt med kundvård är smått förträffligt. Inte minst att spåna fram roliga kampanjer som sticker ut i mängden. Som att busa till det och skicka handskrivna personliga hälsningar, inte sällan i form av Påsk-kort till Jul. Eller jul-kort lagom till påsk. I godispåsar. Kunderna älskar att bli sedda och vår personliga touch är vågar jag säga är väldigt uppskattad. Vi tar oss tid, är schyssta mot våra kunder och bjuder på oss själva. På så sätt är Webking ett unikt företag. Vi ger våra kunder det där lilla extra, på ett personligt plan. Ofta när de minst anar det, och det är så vi vill ha det. Vi är schyssta helt enkelt.

Kostnadskalkylator

Intresserad av vad en app kan kosta?

Med våran kostandskalkylator så kan du få ett ungefärligt pris på vad din app eller webbsida skulle kunna kosta!

Fyll i formuläret nedan för att kontakta oss

Kontakta oss gärna

Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer om Webking, våra tjänster och hur vi kan hjälpa er. Använd formuläret här intill eller slå en signal. Om du vill kan vi ses över en kopp kaffe för vidare diskussioner, hos er eller hos oss på vårt kontor i Linköping.

Kontaktformulär