Sökmotoroptimera med vår checklista och få fler besökare

01 sep. 2020

Kan jag sökmotoroptimera?

Det kan du absolut göra. Mycket av det som sökmotorerna söker efter finns i ditt innehåll på din hemsida och innehållet kan du förhoppningsvis uppdatera själv. Det som krävs är lite tid, engagemang och grundläggande kunskap om vad sökmotorerna letar efter.

Det naturliga sättet att se till att en hemsida placerar sig högt upp i sökmotorernas resultatlistor, är att sökmotoroptimera hemsidan redan från början. Det vill säga göra hemsidan så läsbar som möjligt för sökmotorerna, dvs. att göra den sökbar. Det uppnår du genom att se till att din hemsida byggs på ett sökmotoranpassat sätt enligt vår checklista nedan.

Checklista på hur du kan sökmotoroptimera!

Content is king

Vad du skriver om i brödtexter och innehåll tar sökmotorerna stor hänsyn till. Se till att sökordet du optimerar sidan för återfinns i rubrik, underrubriker, brödtext, meta-taggar för bilder och sidans url. Minsta antalet rekommenderade ord att använda är 300 st. Vill man skriva en mer djupgående sida om ett specifikt område är 900 ord en rekommendation.

Läsbarhet

Graden av läsbarhet är nivån på hur lätt det är att läsa och förstå en text. Det finns vetenskapliga metoder att mäta läsbarheten och en av de kändaste algoritmerna för att testa läsbarheten är Flesch–Kincaid readability tests.

Genom att analysera hur läsbara andra sidor inom samma ämne är, så kan sökmotorer enkelt jämföra läsbarheten på dina texter mot konkurrenternas texter. Då är det bäst att ha de mest lättlästa texterna inom ämnet, förutsatt att man också kan förmedla budskapet. Ofta går texter att förenkla betydligt, utan att förlora i kvalitet.

Använd ett webbaserat verktyg för att analysera dina texters läsbarhet, t ex http://read-able.com/. Om texterna är för svårlästa, förenkla ord och meningsuppbyggnader tills din text är tillräckligt lättläst.

Sökord

Använd ord och benämningar som du tror att dina besökare använder sig av när dom söker. Enligt rekommendationer ifrån google ska tätheten på utvalda sökord ligga mellan 0,5 % och 2,5 % av totala textinnehållet. Försök undvika att ha flera sidor på hemsidan som fokuserar på samma sökord, du konkurrerar då internt om vilken sida som är viktigast för sökordet. Bestäm vilken sida som är viktigast för sökordet du fokuserar på.

Titel

Högst upp i webbläsarens namnlist hittar du sidans namn, titel. Den används även som huvudrubrik i sökresultaten hos Google och andra sökmotorer. Se till att title-taggen innehåller det sökord du fokuserat sidan på. Rekommenderat antal tecken i titeln ska vara någonstans mellan 40 och max 70 tecken.

Rubriker

Sökmotorerna värdesätter rubriker högre än brödtext. Om sökmotorn hittar en rubrik som överensstämmer med en sökfras, får sidan en högre ranking. Se till att ha ditt sökord du fokuserar sidan på i inledningen av rubriker.

Metataggar

Metainformation är den icke synliga delen av en webbsida som har till uppgift att informera sökmotorerna om vad webbsidan handlar om. Det är en meta-tagg som man behöver lägga kraft på och det är Meta Description.

Meta Description skall sammanfatta vad webbsidan handlar om, samt återge vem som är avsändare. Skriv den säljande. Man bör hålla sig till en viss mängd text (från 156 upp till 320 tecken) som är synlig för sökmotorerna samt deras användare. Google använder meta description som beskrivning till den klickbara titeln i resultatlistan, vilket medfört att det numera är av stor vikt hur denna formuleras för att locka besökare. Sökmotorerna lägger även vikt vid om det sökord som genomsyrar webbsidans innehåll finns representerad i meta description.

Länkar

In- och utlänkningar är en viktig del om du vill hamna högre hos sökmotorerna. En sida som många andra webbsidor länkar till, rankas högre hos sökmotorerna.

Domännamn

Använd dig av enkla och smarta domännamn som är lätta att komma ihåg. En fördel är om domännamnet innehåller namnet på era produkter eller  tjänster. Tänk även på att numera kan besökare med svenskt tangentbord och webbläsare använda webbadresser med å, ä och ö.

Sökmotorannonsering

Ett komplement till att optimera din webbplats för sökmotorerna är att även annonsera hos dem. Google Ads är ett exempel på sökmotorannonsering sätt som vi tror kan generera trafik och resultat till din webbplats.

Registrera hemsidan

Registrera din hemsida hos sökmotorerna och i katalogtjänster. Det finns flertalet av dessa men det räcker gott och väl att du väljer de viktigaste. Tänk på att endast anmäla din webbplats en gång per sökmotor, annars riskerar du att bli utesluten från deras index.

Sökmotorer

Registrera hemsida hos Google
Registrera hemsida hos MSN Live Search

Infoo.se är den svenska motsvarigheten till DMOZ. Att registrera sig på Infoo är mycket bra för svenska webbplatser, deras sidor har hög rankning av Google och andra sökmotorer. Registera hemsida hos infoo.se.

Korrekt HTML-kod

Bästa sättet att uppnå högt sökresultat är att bygga hemsida enligt gällande webbstandarder. Enligt gällande webbstandard skall tabeller ej användas för layout-ändamål och frames bör undvikas helt. Istället bör ramverket för designen byggas helt i CSS (Cascading Style Sheet).

Undvik flash

Flash bör enbart användas som enskilda objekt på en webbplats och då endast för bilder och animeringar, aldrig för text. Texter som är skapade i flash, indexeras inte alls av sökmotorerna och det blir en betydligt tuffare uppgift att alls komma med i sökmotorerna.

Anlita rätt webbyrå

Om man gör rätt från början, blir allting enklare. Om din webbplats byggs enligt webbstandard och följer riktlinjer från Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) och W3C, kommer hemsidan att ha bättre förutsättningar att synas hos sökmotorerna och generera mer besökare.