Ny webbplats till Norrköpings Stadsmission

25 juni 2020


Efter att ha hjälpt Linköpings Stadsmission med en helt ny webbplats med ny design, gåvoshop, uppdaterat innehåll samt säkra och välkända betallösningar dröjde det inte länge innan Uppsala Stadsmission kontaktade oss på Magello East. Även Uppsala fick en ny webbplats med liknande funktioner. Den tredje stadsmissionen som hörde av sig och som ville ha hjälp med att skapa en helt ny webbplats ligger i Norrköping. Den ska vi berätta lite om nu. 

En socialt väldigt viktig verksamhet med stort hjärta och engagemang

Precis som Sveriges övriga tio Stadsmissioner arbetar Norrköpings Stadsmission för att stärka den enskilda människan. Att förbättra hela livssituationen och stötta till egenmakt genom social omsorg och socialt företagande. De bedriver en bred och väl fungerande verksamhet med stort engagemang. Det fanns dock ett behov av en ny webbplats, som gör det lättare för besökaren att donera eller på annat sätt stödja verksamheten. Det är där Magello kommer in i bilden. Nu ska vi berätta om hur vi hjälpte Norrköpings Stadsmission att göra det lättare för besökarna att donera, bli månadsgivare samt bli volontärer!

Härligt att jobba med vana beställare som har koll på verksamheten

Linköpings- och Norrköpings Stadsmission har samma ledning och vi fick återigen arbeta tillsammans med Linda och Elin. Vana vana beställare, glada och charmiga men samtidigt coolt auktoritära med stenkoll på verksamheten. Samarbetet när vi byggde upp Linköpingsavdelningen gick väldigt smidigt och vi har saknat våra skojiga projektchattar i vår gemensamma Slack-kanal. Med andra ord, kul att ses igen.

Målet: Att öka antalet donationer, månadsgivare, vänföretag och volontärer

Målsättningen var att ta fram en hemsida som gör det lättare för besökarna att donera och stödja verksamheten. Detta gör vi genom att förenkla för besökaren genom en användarvänlig navigering och design, i samma stil som Uppsala och Linköpings sajter. Besökaren ser tydligt två målgruppsingångar överst, där man kan välja att antingen bli vänföretag eller att ge stöd. Båda leder in till sidor med tydlig information samt kontaktuppgifter till rätt person.

Tydliga målgruppsingångar och information för ökade konverteringar

En bit längre ner finns ytterligare tre målgruppsingångar. Där man man välja följande tre alternativ: Skänk pengar, Bli volontär samt Skänk kläder och prylar. Vi har även lagt till såväl Swishnummer samt gåvobankgiro i sidtoppen men också i menyn längst ner. Stadsmissionen i Norrköping har 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll, detta bygger förtroende och förstärks med 90-kontots logo bredvid kontouppgifterna.

Volontärer är en viktig del av verksamheten – fler eldsjälar behövs

Stadsmissionen är även i behov av flera volontärer, därför finns även en tydlig knapp som även den syns när man gått in på startsidan. Där kan man läsa mer om vad man som volontär kan tänkas att få hjälpa till med. Ta gärna en titt och läs mer om verksamheten i Norrköping, i huvudmenyn finns en hel del intressanta sidor att utforska. Det finns också möjlighet att prenumerera på Stadsmissionens nyhetsbrev. Det gör du genom att fylla i ett enkelt formulär längre ner på sajten. Bredvid detta finns även ikoner som länkar in till verksamhetens sociala medier.

Teknisk optimering, drift och löpande förvaltning

Vi genomförde även en omfattande teknisk optimering av hemsidan. Efter en del tweakande och justeringar fungerar hemsidan betydligt bättre och snabbare än tidigare. Självklart presterar den optimalt på samtliga plattformar och från olika webbläsare. Den löpande driften och förvaltning sker med hjälp av en dedikerad VPS (virtuell privat server) som hanteras av Magelloteamet.

Webbutveckling, strategi och design för fler konverteringar och gåvor

Den nya hemsidan kommer att resultera i fler konverteringar. Både i form av gåvor, men också i form av nya volontärer. Dessutom kommer flera att hitta till Norrköpings Stadsmission på nätet, fler kommer att upptäcka fördelarna med den här typen av väl fungerande och viktiga sociala verksamheter.

Samarbetet med Magello East fungerade mycket bra. De visade upp stort engagemang, kompetens och de hade även en stor förståelse för uppdraget.

Linda Claesson - Marknadschef