Qlosr – Ny hemsida ökade konverteringarna
Don’t think about IT. We do. Detta är en payoff som säger det mesta om Stockholmsföretaget Qlosr´s verksamhet. Qlosr erbjuder skräddarsydda IT-lösningar till både företag och skolor. Sprunget ur företaget Nordlo har Qlosr nu blivit ett eget bolag, och behövde därför en ny webbplats. En utmaning som Magello gärna tog sig an. Vi jobbar dagligen med att genom digitalisering skapa verksamhetsnytta för våra kunder, oavsett om det handlar om myndigheter, företag eller organisationer.
Webbutveckling med engagerade kodare
Tillsammans med Gustav, Joakim och Martin på Qlosr gjordes en kravanalys samt en projektplan. Nu ska vi berätta om hur vi från scratch byggde en fräsch webbplats som utifrån den grafiska profilen berättar om Qlosr´s tjänster, samt vilka problem de löser och de möjligheter de skapar.
IT-tjänster som gör det enklare för skolor och företag
Med andra ord, Qlosr.se ska konvertera och resultera i nya kunder och utmaningar. Detta genom relevant information, i kombination med tydliga Call To Actions. På så sätt kan kunden när den insett tjänsternas fördelar lätt kontakta respektive säljare för vidare dialog.
Webbutvecklare och team kommunicerar med Teams och Slack
I april 2020 började Covid-19 att ställa till det rejält. Därför var det samarbete via Teams som gällde. Kanske inte helt optimalt, då vi helst inleder våra projekt med ett fast handslag, en bra presentation samt ett gross nybakade kardemummabullar. Men, det var bara att gilla läget. Vi satte även upp en projektkanal i Slack där vi kommunicerade. Detta fungerade bra, med snabba återkopplingar, funderingar och glada tillrop.
Egenkodad WordPress-installation skapar bra förutsättningar
Vi valde att bygga en skräddarsydd webbplats med WordPress som CMS med ett egenutvecklat tema. På så sätt slapp vi en massa begränsningar och kunde själva styra över koden. Detta har många fördelar, då installationen blir clean, utan en massa onödiga tillägg. Det gör också att vi efter teknisk optimering kan skapa en väldigt snabb webbplats.
Lösningsorienterat innehåll med begriplig copy ger nya konverteringar
Samtidigt som teamet började koda för glatta livet inledde copywriter Johan Åhlund researchen av samtliga tjänstebeskrivningar. Initialt väldigt teknisk och kortfattad information, som måste utvecklas och göras lätt att förstå. Fokus var att visa den potentiella kunden att just Qlosr´s tjänster är precis det som kunden behöver. Oavsett om det handlar om en nystartad friskola eller ett företag. 59 000 tecken indelades sedan i textblock, med mellanrubriker, ikoner, färger och stycken för hög läsbarhet.
Exemplifierande texter och grafik ger säljarna många roliga uppdrag
Det var också viktigt att förklara vilka problem som till exempel tjänsten ”säkra utskrifter” i ett klassrum löser, eller vad man kan skapa med ett självproducerande Broadcast Room med den senast AI-tekniken. Tjänsterna fick även en grafiskt visualiserad och förenklad tjänstematris som visar kundens valmöjligheter, med tydlig CTA och kontaktinfo. Qlosr´s värdegrund, medarbetare, filosofi samt den uppskattade supporten lyftes också fram.
Startsida med rullande karusell, framhävda ingångar och CTA
Startsidan fick en karusell med fyra bilder som antingen roterar eller som kan växlas av kunden. De visar upp Qlosr´s verksamhet samt har CTA-knappar som leder direk till ”Kontakta oss”, ”Om Qlosr” samt till landningssidan för företag samt skolor.
UX i kombination med tydlig grafik ger tydlig information
Navigeringen är enkel att förstå, med en färgkodad meny som med ikoner presenterar respektive tjänst. På startsidan förstärker vi Qlosr´s varumärke genom en grafisk animerad counter som räknar upp svarstid, lösningsgrad vid första kundkontakten, kundnöjdhet hos servicedesken samt kundnöjdheten vid olika projekt. Denna kompletterades med fyra färgkodade block som visar antal kunder, elever, användare samt antal skolor. Detta skapar förtroende samt liv och rörelse på sajten. På samtliga sidor finns även Qlosr´s kundlöfte framhävt. Detsamma gäller för den inledande tag-linen som finns i bottenmenyn på alla sidor.
En stabil grund som kommer att ge Qlosr mycket bra förutsättningar att växa
Det här projektet var både utmanande och roligt. Att vi hade en tight deadline var både triggande men krävde en hel del kvällsjobb. Samarbetet fungerade bra, med raka puckar och en hel del features som tillkom under resans gång. Samtidigt som utvecklarna kodade och jobbade med innehåll följde Qlosr´s team det hela på sina datorer. På så sätt kan vi snabbt göra förändringar då kunden har möjlighet att ge feedback i Slack-kanalen. På det hela ett roligt projekt, med konverteringsfokus som visar upp ett företag som är framåt och på tå. Vars problemlösande tjänster en mängd friskolor och företag kommer att bli nyfikna på, när de insett den nytta som de medför.
Teamet hjälpte oss att konstruera en helt ny webb, med en massa innehåll på rekordtid!
– Gustav Tjernström - Head of Sales Qlosr.se
Sedan ska vi också konstatera att Qlosr.se kontinuerligt kommer att vässas och förbättras. Nya tjänster tas fram, SEO ska in, och något säger oss också att det kommer att läggas in fler case med nöjda kunder på sajten.
Med vår kostnadskalkylator kan du få ett ungefärligt pris på vad din app eller webbsida skulle kunna kosta.